Transakcje sprzedaży i kupna najróżniejszych firm są dość często spotykane, jest to stosowana powszechnie praktyka w biznesie. Jeśli obie strony są na to zdecydowane, to zostaje kwestia odpowiedniego ustalenia ceny. W takim przypadku wykorzystywana jest bardzo często profesjonalna wycena spółki, która stanowi punkt wyjścia do dalszych negocjacji i rozmów. Na taką wycenę wpływ ma wiele różnych czynników, i im firma będzie większa, tym ciężej może być ustalić jej wartość. Obecnie popularnych jest parę rodzajów takich wycen, jakie znacznie się różnią od siebie podejściem, a co za tym idzie również i wynikiem końcowym.
Dlatego też w większości przypadków należy dopasować odpowiednią metodę do konkretnego przypadku, aby była ona możliwie jak najbardziej dokładna. Przez wielu uważana za najprostszą jest wycena majątkowa, opierająca się ocenieniu wartości pasywów i aktywów, i odjęciu ich od siebie. Takie założenie będzie słuszne w przypadkach, gdy faktycznie majątek stały czy ruchomy ma największy wpływ na końcową wartość firmy. Lecz jeśli zaczną się pojawiać kwestie patentów, znaków towarowych, czy też innych niematerialnych wartości, to można otrzymać mocno odbiegający od faktycznego stanu rezultat. Z tego też powodu w licznych sytuacjach biuro aktuarialne sięgnie po inne rozwiązanie, które być może da bardziej realną sumę. Kolejną z popularnych typów wycen jest metoda wykorzystująca dochody.
Ona z kolei opiera się na oszacowaniu przepływów finansowych, jakie dają obraz tego, jak dany biznes jest rentowny i jak dużo zarobi się na nim. Aktualnie jest ona chętnie stosowana, zwłaszcza w przypadku większych firm, ponieważ zdaniem wielu specjalistów daje najbardziej wiarogodne dane. W ramach dochodowej wyceny stosowanych jest również parę podstaw wycen, tu też dobiera się najlepsze w danej sytuacji wyjście. A w niektórych przypadkach najlepiej się sprawdzi porównawcza wycena. Opiera się ona na tym, że wartość wycenianej firmy szacowana jest w oparciu o wartość konkurencyjnych podmiotów, funkcjonujących w takiej samej branży.
+Tekst Sponsorowany+